Meer- en hoogbegaafdheid op onze school

Meer- en Hoogbegaafdheid bij BS De Lindegaerd

Wanneer toetsresultaten en andere signalen aangeven dat leerlingen uitdaging nodig hebben die verder gaat dan de reguliere leerstof, bieden we binnen onze school mogelijkheden tot compacten en verrijking van het curriculum. De leerkracht bespreekt deze signalen met de IB'er en zoekt samen met de begaafdheidsspecialist naar passende interventies.

Voor leerlingen die een voorsprong laten zien in hun algehele ontwikkeling, organiseren we een halve ochtend per week een heterogene peergroup. Momenteel hebben we groepen voor leerlingen uit de groepen 1 t/m 4 en voor de groepen 5 t/m 8.

Binnen deze peergroups besteden we aandacht aan het ontwikkelen van doorzettingsvermogen bij uitdagende taken, onder andere door middel van smartgames, schaken, programmeren en het leren van andere talen. Daarnaast komen thema's aan bod zoals de fixed en growth mindset, filosoferen, het stellen van hogere denkvragen (bloom), vaardigheden voor zelfgestuurd leren, en bewustwording van onderpresteren. We maken hierbij onder andere gebruik van projecten van Acadin.

Toekomstplannen

Dit jaar zijn we gestart met het werken met Acadin. In de komende jaren streven we ernaar om het gebruik van Acadin-projecten uit te breiden naar de reguliere klaspraktijk en de weektaak. Hierbij voegen we een deadline toe, zodat leerlingen leren plannen en organiseren, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van hun executieve functies.

Dit betekent dat we binnen de weektaak van deze leerlingen ruimte moeten creëren voor deze activiteiten. We streven naar meer compacten, zodat er tijd overblijft voor verdieping en verrijking.

In de komende jaren zal de begaafdheidsspecialist vaker worden ingezet bij leerlingen die hoge scores behalen op toetsen, om zo direct in te kunnen spelen op hun individuele leerbehoeften. Dit betekent niet automatisch dat al deze leerlingen deelnemen aan de peergroups; deze zijn voornamelijk bedoeld voor leerlingen waarbij compacten en verrijken binnen de reguliere klaspraktijk niet voldoende is.

Het is ook van belang dat (nieuwe) leerkrachten jaarlijks worden geïnformeerd over de signalen van begaafde leerlingen en het belang van passend onderwijs voor deze doelgroep.